Me, a bookie?



Jag vill väldigt gärna tro att jag är en liten bokmal. Att jag är en sån som sitter med näsan i en bok så ofta jag får en chans. Att det är det som har gett mig insikter om massor med viktiga saker och referenser till allt och inget.

Men sen kommer jag på... att jag läst väldigt få klassiker... att jag kastar bort en bok när jag läst klart den och kan glömma den lika fort... att hälften av min bokhylla består av skivor och filmer och annat trams...

Men nu har jag till sist hittat en bok som jag läser och tänker på och tycker om... där jag stryker under viktiga och fina citat... en bok som innehåller en miljon filosofiska och psykologiska och litterära referenser som jag inte fattar, men som jag ändå nickar igenkännande åt...

Och jag tänker att ja, jag ska bli en bättre människa, en bättre bokläsare... snart, snart ska jag gå till biblioteket och leta reda på allt det där jag VILL läsa, och inte det jag råkar läsa. Om jag nu sakta lyckas att bli bättre på så många andra plan ska jag väl komma loss här med?

Kommentarer
Postat av: Lau

Hejsan bokmal :-)

Slumpen förde mig till din sida, skön stämning här, som slår an en klang i mig! Gillar de gamla svartvita fotona.



Det där med läsning är märkligt..i min barndom/ungdom levde jag i princip i böckernas värld, var stammis på biblan och gick ingenstans utan en bok framför näsan.

Teoretiskt sett så är jag fortfarande den där storläsaren, men i praktiken känns det som att jag aldrig riktigt finner ro, eller har svårt att själv slå mig till ro och låta mig sjunka in i en bok. Händer ofta att jag påbörjar 2-3 böcker nästan samtidigt, och avslutar ingen av dem inom rimlig tid. Funderar mycket över vad denna splittring kan bero på, men ännu inte funnit svar på det.



Var sig jag läser dem eller ej så är jag en samlare, alltid ute efter nya (eller gamla) spännande författare.

Nyligen hittade jag en oerhört spännande sajt, där man kan byta böcker med andra bokmalar, och få fatt i ovanliga böcker från hela världen. Bookmooch.com heter det, och det funkar superbra. Kanske nåt för dig?



Ha det bra

Lau

2011-01-27 @ 14:27:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0